برساخت تاریخی اصطلاح «زبان مادری» و تقابل آن با «زبان ملی» در سیاست زبانی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

دکتری تخصصی زبان‌شناسی، پژوهشگر زبانکده ملی، تهران، ایران.

چکیده

پژوهش حاضر با هدف واکاوی خاستگاه تاریخی و گفتمانی به اصطلاح «زبان مادری» و نحوۀ تقابل آن با «زبان ملی» در سیاست زبانی انجام شده است. روش پژوهش ترکیبی از نوع کیفی- کمی است. در بخش کیفی، با بهره‌گیری از تحلیل گفتمان انتقادی به بررسی داده‌ها پرداخته می‌شود و در بخش کمی، از تحلیل محتوای آماری استفاده می‌گردد. داده‌ها برگرفته از 300 متن اعم از اظهارات رسانه‌ای مقامات و اسناد رسمی در ایران‌اند که با شیوۀ کتابخانه‌ای در بازۀ زمانی سال‌های (1403-1392) به‌صورت هدفمند گردآوری شده است. یافته‌ها نشانگر آن است که گفتمان حاکم، زبان ملی را بر پایۀ ایدئولوژی‌ تک‌زبانی برجسته و تثبیت می‌سازد و در مقابل زبان‌های دیگر را تحت عنوان «زبان مادری» کم‌رنگ و به حاشیه می‌راند. این تقابل در سطح خُرد صرفاً ریشه در عوامل زبانی محض ندارد؛ بلکه در سطح کلان، به عوامل فرازبانی مانند مناسبات قدرت، تسلط گفتمانی و ایدئولوژی زبان معیار در سیاست زبانی گره خورده است که به حذف و طرد زبان‌های دیگر از حوزه‌های رسمی دامن می‌زند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

A The Historical Construction of the Term “Mother Tongue” and Its Opposition to “National Language” in Language Policy

نویسنده [English]

  • Adel Mohammadi
PhD in Linguistics, National Language Institute Researcher, Tehran, Iran.
چکیده [English]

The present study aims to investigate the historical and discursive origins of the so-called “mother tongue” and its opposition to the “national language” within the framework of language policy. The study employs a mixed-methods approach, combining qualitative and quantitative analysis. In the qualitative phase, Critical Discourse Analysis (CDA) is applied to examine the data, while in the quantitative phase, statistical content analysis is utilized. The dataset consists of 300 texts, including media statements by officials and official documents produced in Iran, purposefully collected through library research from 2013 to 2024. Findings indicate that the dominant discourse highlights and institutionalizes the national language based on a monolingual ideology, while simultaneously marginalizing other languages under the label of “mother tongue.This opposition at the micro level is not merely rooted in purely linguistic factors; rather, at the macro level, it is intertwined with extralinguistic factors such as power relations, discursive dominance, and the ideology of the standard language in language policy, contributing to the exclusion and suppression of other languages from official domains.

کلیدواژه‌ها [English]

  • mother tongue
  • national language
  • language policy
  • critical discourse analysis
  • monolingual ideology