مطالعه سرمتنیت در ترانه‌های سه‌خشتی قوم کرمانج شمال خراسان

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

استادیار گروه صنایع دستی، دانشکده هنر، دانشگاه بجنورد، بجنورد، ایران.

چکیده

قوم کرمانج، یکی از اقوام ساکن در شمال خراسان و شاخه‌ای از قوم کرد هستند. پژوهش حاضر، به مطالعه یکی از قالب‌های رایج ترانه در بین این قوم پرداخته و با استفاده از نظریه ترامتنیت ژرار ژنت و تاکید بر مسئله سرمتنیت، این ترانه‌ها را از حیث ارتباط با گونه و ژانری که در آن قرار دارند، مورد مطالعه قرار داده‌است. داده‌های کیفی در این نوشتار به شیوه مطالعات کتابخانه‌ای و اسنادی یافته‌اندوزی شده‌ و شامل حدود ۱۴۰۰ سه‌خشتی است که تمامی نمونه‌های موجود ترجمه شده به زبان فارسی را دربرمی‌گیرد. سرمتنیت در سه‌خشتی، در دو وجه ساختاری و محتوایی مورد بحث قرار گرفته‌است. در وجه ساختاری، که به ویژگی‌های وزنی نظر دارد، سرمتن سه‌خشتی، با توجه به وزن هجایی-عددی آن، به «پهلویات» و ذیل آن، با نظر به همبستگی سه‌خشتی با موسیقی، به «خسروانیات» و در وجه محتوایی، با توجه به عواملی چون غلبه عاطفه و تاکید بر منِ احساسی شاعر، به «شعر غنایی» بازمی‌گردد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

The study of architextualite in Se-kheshti lyrics of the North Khorasan’s Kurmanj

نویسنده [English]

  • Aigin Mardani
Asst. Prof., Department of Handicrafts, Faculty of Art, University of Bojnord, Bojnord, Iran
چکیده [English]

The Kurmanj people, a branch of the Kurdish ethnic group, are mainly settled in northern Khorasan, Iran. This study investigates one of their dominant oral poetic forms, known as Se-Kheshti (three-line folk poems), using Gérard Genette’s theory of transtextuality, with a specific emphasis on architextuality. The aim is to explore the structural and thematic affiliations of these poems within broader literary traditions.

Drawing on approximately 1,400 translated Se-Kheshti texts, the research employs a qualitative, analytical-interpretive approach based on documentary sources. Structurally, the poems follow a syllabic-numerical meter, situating them within the tradition of Pahlaviyat—a non-aruzic poetic system—and, given their intrinsic musicality, linking them to Khosravaniyat. Thematically, the prominence of emotional tone, lyrical self-expression, and imaginative imagery aligns them with the genre of lyric poetry.

By applying architextual analysis to a corpus of oral literature, this study contributes to the theoretical interpretation of folk poetry and highlights the deep-rooted literary and cultural significance of Se-Kheshti in the Kurdish poetic tradition.

کلیدواژه‌ها [English]

  • "؛ Kurmanj people"؛ Seh-kheshti lyrics"؛
  • "؛ Architextuality theory"؛
  • "؛ Lyric"