@article { author = {Aliani, Fereshteh and Fazeli, Firouz}, title = {The Linguistic and Content Features of Southern Taleshi Colloquial Couplets}, journal = {Persian Language and Iranian Dialects}, volume = {1}, number = {2}, pages = {137-159}, year = {2016}, publisher = {University of Guilan}, issn = {2476-6585}, eissn = {2783-5499}, doi = {}, abstract = {The colloquial couplets consisting of four lines are the most common Iranian poetic form. They are considered as the reminiscent of Sassanid era syllabic poem. Historically, the couplet has been associated with music and this also indicates its antiquity. Couplet, which is also called ‘Fahlaviat’, has an exoteric language, simple rhythm, and fluent structure. It is tied with emotion, thought, and life of peoples. Therefore, through studying the couplets of any people, the intellectual, spiritual, lexical, and linguistic atmosphere of that people could be discovered. In this article, a sample of twenty-four couplets which were selected from among four hundred collected couplets of people from southern Talesh was studied from aesthetic, linguistic, and content perspectives. Most of the couplets have been the material for music and singing, and they have changed linguistically; so that the old words and phrases are seen less among them.  }, keywords = {colloquial poetry,Couplet,music,Song,Southern Taleshi}, title_fa = {ویژگی‌های زبانی و محتوایی دوبیتی‌های عامیانة تالشی جنوبی}, abstract_fa = {دوبیتی،­ شعر عامیانة چهارمصرعی، متداول­ترین قالب شعری ایرانیان است و آن را بازماندة شعر هجایی دورة ساسانی می­دانند. دوبیتی از دیرباز با موسیقی همراه بوده‌است و این نیز از قدمت آن حکایت دارد. به دوبیتی فهلویات نیز گفته­اند. دوبیتی زبانی عامه‌فهم، وزنی ساده و ساختاری روان دارد و با احساس، اندیشه و زندگی اقوام گره خورده­است. از این‌رو، با بررسی دوبیتی­های هر قومی می­توان به فضای فکری، روحی، واژگانی و زبانی آن قوم پی برد. در این مقاله، بیست‌وچهار دوبیتی از مجموعة چهارصد دوبیتیِ جمع‌آوری‌شدة بخشی از قوم تالش را از نظر زیبا­شناختی، زبانی و محتوایی بررسی می‌کنیم. این دوبیتی­ها نمایندة تمامیِ دوبیتی­های جمع‌آوری‌شده­اند. اغلب دوبیتی­ها دست­مایة موسیقی و آواز بوده­اند، از نظر زبانی متحول شده­اند، و واژه­ها و ترکیب­های قدیمی کمتر در آنها دیده می­شود.}, keywords_fa = {شعر عامیانه,دوبیتی,موسیقی,ترانه,تالشی جنوبی}, url = {https://zaban.guilan.ac.ir/article_2353.html}, eprint = {https://zaban.guilan.ac.ir/article_2353_ab98efb89593578f16201d7c5eeef050.pdf} }