@article { author = {Alipour, Ismāeel}, title = {Introducing poems of Iranian folk literature: Evidence from KurmanjiSe-Kheshties}, journal = {Persian Language and Iranian Dialects}, volume = {1}, number = {1}, pages = {113-131}, year = {2016}, publisher = {University of Guilan}, issn = {2476-6585}, eissn = {2783-5499}, doi = {}, abstract = {In this article, poems of Iranian folk literature would be introduced both from intra and extra-text perspective. Kurmanji Se-kheshties are poems with threehemistiches that date back to pre-Islamic literature, however, still they are composed and sung in the Khorāsān folk literature. In the Kurmanji language, Se-kheshties are mainly sung and that’s why some bits are added to the original 3hemistiches. These bits have mostly musical function and often they are added to the Se-kheshties to adapt them to the musical Dastgāhs, however they also have semantic-affective function. After investigating 304 Se-kheshties, we examined them according to their music and their semantic-affective background. Meanwhile, we demonstratedthat how these poems could be related to the pre-Islamic literature. In the section on the literature review and appellation of this type of poem, we explained that which researches have been done on this topic up to now}, keywords = {Folk Literature,Kurmanji Language,Se-kheshties,Iranian Pre-Islamic Literature}, title_fa = {معرفی سروده‌هایی از شاخة ادبیات شفاهی ایران: سه‌خشتی‌های کُرمانجی}, abstract_fa = {در این مقاله، سروده­هایی متعلق به خانوادة ادبیات شفاهی ایران از منظر برون­متنی و درون­متنی معرفی می­شود. سه­خشتی­های کرمانجی، سروده­هایی سه‌مصراعی‌اند که سابقة آنها به ادبیات دورة پیشااسلامی می­رسد اما هنوز در شاخة ادبیات شفاهی منطقة خراسان سروده و خوانده می­شوند. در زبان کرمانجی، سه­خشتی­ها را عمدتاً به آواز می‌خوانند و همین امر سبب افزودن پاره­هایی بر اصل سه مصراع می­شود. این پاره­ها بیشتر کارکرد موسیقایی دارد و غالباً برای سازگارشدن سه­خشتی­ها با دستگاه­های موسیقایی به آنها افزوده می­شود اما غیر از این، کارکرد معنایی ـ عاطفی هم دارند. ما پس از بررسی 304 سه­خشتی، آنها را از جهت موسیقایی و زمینة معنایی ـ عاطفی بررسی خواهیم کرد. ضمن اینکه پیش از آن نشان می­دهیم رابطة این سروده­ها با ادبیات دورة پیشااسلامی چگونه است. در بخش پیشینة تحقیق و وجه تسمیة این قالب نیز نشان خواهیم داد که چه تحقیقاتی در این مورد تاکنون انجام شده­است.}, keywords_fa = {ادبیات شفاهی,فولکلور,زبان کرمانجی,سه‌خشتی,ادبیات عهد پیشااسلامی}, url = {https://zaban.guilan.ac.ir/article_1843.html}, eprint = {https://zaban.guilan.ac.ir/article_1843_5983cea8aa07641f126aee58b718f8d9.pdf} }